Інструменти російського впливу в Білорусі
(частина 1)

06.03.2020 Вимк. від Redaktor
Інструменти російського впливу в Білорусі (частина 1)

… Бійся помилкового знання. Від нього все зло у світі.

Л. М. Толстой

А знання багатьох білорусів про суспільно-політичне життя в Білорусі і за її межами формуються під активним і наростаючим впливом Росії. Причому, вплив це здійснюється на всі сфери суспільства і держави. В першу чергу, на економіку, адже торговий оборот Білорусі з Росією – близько 50%, до того ж економіка Білорусі має 100% залежність від російського газу і 90% залежність від російської нафти (поки).

Оскільки концентрованим виразом економіки, за визначенням прусського військового теоретика Карла фон Клавзевіца, є політика, то під російським впливом, під тиском інструментів російського впливу формується внутрішня і зовнішня політика Білорусі, політичні погляди і переконання її громадян.

Які ж інструменти російського впливу діють в Білорусі і впливають на її громадян?

 

Інформаційні канали

Використання інформаційних каналів як інструменту впливу на громадян інших країн цілком ясно обґрунтував ще в 2013 році начальник російського Генерального штабу Валерій Герасимов, який публічно заявив, що інформація може бути невід’ємною частиною нової гібридної війни. Так як, на думку Клаузевіца, війна є продовженням політики із залученням інших засобів, то російська нова гібридна війна – це продовження російської політики з використання як зброї інформаційних пропагандистських каналів.

Цими каналами є різні російські та проросійські інформаційні та псевдоінформаційні ресурси. Наприклад, телевізійна компанія Russia Today, що здійснює мовлення у понад  100 країнах світу на багатьох мовах. Або радіокомпанія Sputnik і однойменне новинне агентство, в складі якого вебсайти, мобільні додатки, онлайн-трансляції, радіомовлення і прес-центри. Подачу інформації Sputnik здійснює на понад 30 мовах, а кількість його передплатників по всьому світу складає понад 16 млн осіб. У зв’язку з цим не дивно, що російському інформаційному впливу піддається і суспільство багатьох країн Східної і Центральної Європи, а також інших держав, економіка і політика яких не знаходиться в прямій залежності від Росії.

Однак в деяких країнах від цього впливу позбавляються, причому, не завжди заборонами, не позбавленням ліцензії, не будівництвом мережі «глушилок» або файрволів, а виключно вихованням свого населення. Наприклад, в 2015 році президент Фінляндії заявив, що його країна піддається інформаційній агресії з боку Росії. Після цього фіни залучили понад 100 фахівців в різні урядові структури для розробки і впровадження національної програми медіаграмотності. В результаті впровадження цієї програми агентство Sputnik змушене було припинити свою роботу на території Фінляндії.

В Україні, яка вже понад п’ять років є метою масштабних пропагандистських і дезінформаційних атак російських інформаційних ресурсів, були прийняті радикальні заходи і зараз в країні заблоковані близько 90 російських телеканалів, понад 18 інтернет-сторінок, російські соціальні мережі («Однокласники», «В контакті »), а також такі інтернет-ресурси, як Яндекс і Майл.Ру. Проте, Росія зберігає свій вплив в деяких українських ЗМІ.

Російські ЗМІ, особливо телебачення і інтернет-ресурси, є основними інформаційними інструментами активного і наростаючого російського впливу і в Білорусі. Так, російські телевізійні канали займають близько 60% білоруського інформаційного простору, при цьому їм довіряють 2/3 жителів Білорусі. Природно, що серед них не тільки домогосподарки і пенсіонери, а й держслужбовці, військовослужбовці, співробітники воєнізованих формувань.

До речі, в Росії, де телебачення дивиться 85% населення, рівень довіри основним новинним каналам з 2015 року поступово знижується, наприклад, «Перший канал» – 38%, «Росія 1» – 33%, «Росія 24» – 41%, «НТВ »- 23%. Водночас по 3-4% в рік зростає рівень довіри інтернет-ресурсів та соціальних мереж, який склав в 2019 році 42%.

Пропаганда РФ в Білорусі

Основним джерелом інформації для більшості жителів Білорусі, що мають вихід в інтернет, крім російських телевізійних каналів, є також російські інтернет-ресурси. Цьому значною мірою сприяють новинні агрегатори, т.зв. рекомендаційні сервіси Google, Yandex, Mail.ru, Opera і т.п., які формують новинний контент для користувачів. В результаті білоруський користувач, відкриваючи в своєму телефоні або комп’ютері браузер Chrome, Yandex або Opera, отримує список білоруських новин в основному російських ЗМІ, чималу частку серед яких займають різні фейкові новини і вкиди, що дискредитують так чи інакше не тільки білоруську владу, а й білоруський народ, білоруську культуру. Найбільш активними сайтами в цій інформаційній агресії проти Білорусі та білорусів є сайти eadaily.com, regnum.ru, imhoclub.by, politring.com, 4esnok.by, sonar2050.org, друзі-сябри.рф, sputnik.by, belvpo.com , vesti24.by, iarex.ru, rosbelsoyuz.su, vitrusdom.ru, soglasie.by, imperiyanews.ru, ross-bel.ru.

Крім цих сайтів, які виробляють власний контент, або транслюють матеріали, що містять дезінформацію і пропагандистські наративи щодо Білорусі і білорусів інших російських пропагандистських ресурсів, існує чимало й інших, зокрема:riafan.ru, politnavigator.net, oko-planet.su, news-front.info, ukraina.ru, materik.ru, topwar.ru, ruskline.ru, cont.ws, fondsk.ru, rusvesna.su, rubaltic.ru, які свою дезінформацію і антібілоруську пропаганду розбавляють плагіатпублікаціямі білоруських інтернет-ресурсів , виставляючи чужі матеріали без будь-яких посилань і вказівки авторства.

Частина антибілоруських пропагандистських ресурсів маскуються під білоруські регіональні або громадські, наприклад, teleskop-by.org, dranik.org, inspect.by, sozh.info, vitbich.org, berestje-news.org, grodnodaily.net, mogilew (.by, .net, .org, .com), podneprovie-info.com і інші. На цих сайтах перепост звичайних новин або публікацій з інших сайтів розбавляється авторським контентом з неприкритою і жорсткої антибілоруською пропагандою, а також надається площадка професійним пропагандистам «русского мира» з поміж громадян Білорусі, які перебувають на утриманні російської держави через структури-прокладки. Найцікавіше, що деякі з цих «любителів» Росії за грошові знаки в недалекому минулому були активістами якраз антиросійських структур і марили будівництвом «Балтійського рейху», який їм бачився неопоганською теократією, а себе вони в своїх фантазіях представляли виключно у ролі верховних жреців-правителів.

 

Всі ці сайти тісно пов’язані з російським фондом «Народна дипломатія» прігожінського РІАФАН, організаціями «Русь молода» і CIS-EMO, яка значиться організацією з незалежного спостереження за виборчими процесами в різних країнах і була прикриттям для «спостерігачів» на референдумі 2014 року в Криму , на виборах в Південній Осетії, Абхазії, Придністров’ї.

 

Далі буде

 

Леонід Спаткай

Джерело: Belarus Security Blog